Sedinta de mediere – cum se desfasoara

mediator litigii comerciale www.varto.ro, sedinta de mediere
mediator litigii comerciale www.varto.ro, sedinta de mediere

Sedinta de mediere 

Cum se desfasoara sedinta de mediere la nivel de procedura in biroul de mediator?

Una dintre principalele caracteristici (si avantaje) ale medierii este flexibilitatea: mediatorul, procedura si formatul acesteia sunt convenite de catre parti, in conformitate cu nevoile lor. In medieri, fie ca vorbim despre medieri familiale, civile, comerciale, fie ca vorbim despre procedura medierii in domeniul penal, se trece prin urmatoarele faze principale.

Procedura sedintelor de informare mediere cu privire la avantajele medierii. Desi voluntara, sedinta de informare cu privire la avantajele medierii este un element util de folosit de catre justitiabil in vederea efecturii demersurilor cu buna credinta in solutionarea amiabila a conflictului sau.

Mod de pregatire:

Daca o parte doreste medierea conflictului iar celalalta parte accepta medierea, se semneaza un Contract de mediere intre acestea si mediator. Acest contract semnifica faptul ca partile au convenit sa solutioneze diferendele prin mediere, precum si inregistrarea modalitatii de desfasurare a medierii. Alte detalii ar trebui sa acopere costurile medierii si modul in care acestea vor fi impartite intre parti, precum si faptul ca medierea este confidentiala.

 In ceea ce priveste pregatirea propriu-zisa pentru mediere

Partile pot face schimb de informatii prezentate in scris, impreuna cu toate documentele justificative prezentate in avans. Acestea sunt de obicei rezumate ale pozitiilor juridice ale partilor.

Sedinta de mediere – Deschiderea sesiunii de mediere

De obicei, incepe cu o sedinta de mediere comuna, cu mediatorul si toate partile in aceeasi camera. Mediatorul se prezintă și cere ca si ceilalti participanti sa faca acelasi lucru apoi explica aprocedura de mediere.

Fiecare parte are apoi cuvantul in deschidere, in care descrie pe scurt pozitia sa asupra litigiului.

Pot avea loc si intalniri private in sedinte de mediere separate, mediatorul avand misiunea sa  clarifice pozițiile partilor ajutandu-le sa proiecteze o solutionare acceptabila.

Mediatorul va folosi diferite tehnici pentru a facilita procesul, de exemplu, amintind partilor riscurile nesolutionarii pe cale amiabila a litigiului, in mod deosebit in conflictele de familie sau comerciale.

Fara un acord expres, mediatorul nu va transmite informatii de la o parte la alta. In functie de mediator si/sau abordarea preferata a partilor, acestea pot reveni la sedinte comune suplimentare.

Sedinta de mediere separata

Medierea unui conflict incepe cu demersurile initiate de catre o parte sau de catre toate partile implicate in conflict, scopul fiind gasirea de solutii eficiente pentru stingerea conflictului respectiv. Anumiti factori, variabili de la caz la caz, pot determina mediatorul sa initieze sedinte de mediere separate, individuale, in care protagonisti ai sedintei de mediere sunt partile luate separat. Alteori distanta, timing-ul sau inversunarea si acuitatea conflictului pot determina aceasta alegere, de a derula sedintele de mediere separat individual,  separat cu fiecare parte a conflictului aflat in mediere.

Incheierea unui Acord

In cazul in care sedintele de mediere se finalizeaza cu succes, este momentul pentru a inregistra solutiile convenite de parti, de obicei, in forma unui contract legal: Acordul de mediere.

Medierea litigiilor de familie

In cazul acesta putem vorbi despre solutionarea conflictului privitor la continuarea casatoriei, la decizia de a divorta sau la a stabili modalitatea de exercitare a autoritatii parintesti (a custodiei copilului/copiilor), stabilirea unui program de relatii personale, a modalitatii de indeplinire a obligatiei de intretinere pe care parintii o au fata de copiii lor sau alte chestiuni asupra carora partile doresc sa ajunga la un consens.

Sedintele se pot desfasura pe parcursul mai multor intalniri, in functie de complexitatea hotararilor ce trebuie luate.

Transformarea prin mediere

In activitatea practica am observat cum de la o sedinta la alta, partile veneau cu deschidere catre dialog si cu variante de compromis, ceea ce s-a dovedit a fi benefic pe termen lung, prin faptul ca solutia era conceputa de ei, cu ajutorul mediatorului, ajutor ce are menirea ca in principal sa faciliteze dialogul, sa deblocheze atunci cand anumite bariere impiedica purtarea acestuia, sa canalizeze spre gasirea de solutii de durata.

Chiar si atunci cand numai o parte vine deschisa catre dialog, iar cealalta accepta medierea ca pe un „supliciu suplimentar” la care partenerul/fostul partener doreste sa o supuna, dinamica in timpul medierii se schimba. Perceptia asupra procedurii in sine se schimba cu ajutorul unui mediator antrenat in solutionarea amiabila a divergentelor.

Oamenii pot fi reticenti la nou, insa odata ajunsi in biroul unui mediator care se pricepe sa le explice rolul medierii, etapele procedurii si efectele acesteia. Ei vor putea constata raportat la situatia lor concreta ceea ce pot obtine cu ajutorul medierii, ca procedura declarat alternativa la instanta de judecata.

Alternativa la sala de judecata

Faptul ca medierea este o alternativa la instanta de judecata nu trebuie sa fie perceput ca o cale pe care un justitiabil trebuie neaparat sa o aleaga atunci cand are un conflict. Insa   medierea, ca modalitate alternativa de solutionare a litigiilor, tehnica ADR ( Alternative Dispute Resolution) a fost implementata in legislatia romaneasca pentru a veni in sprijinul construirii unei relatii de colaborare intre persoane sau entitati.

La momentul cand apar divergente, colaborarea se dovedeste utila si de preferat in domeniul relatiilor familiale,  comerciale sau litigiilor penale, astfel ca pozitiile partilor conflictului se pot transforma din adversariale in convergente. Cu  sprijinul mediatorului, partile descopera interesul lor comun.

Obiectivul mediatorului

Obiectivul nostru este de a ajuta clientii in rezolvarea conflictelor intr-un mod care sa raspunda cel mai eficient nevoilor si obiectivelor lor. Suntem dedicati in a furniza servicii de mediere eficiente si de calitate pentru a ajuta persoanele fizice si companiile sa isi protejeze drepturile atunci cand se confrunta cu probleme.

Pentru solutionarea in conditii amiabile a conflictului dumneavoastra nu ezitati sa ne contactati!

sedinta de mediere 

CONTACTATI MEDIATOR BUCURESTI

Telefon: 0723-373-564