0723 373 564

Partea a II a. Voltaire: N-am fost ruinat decat de doua ori – o data cand am pierdut un proces si o data cand am castigat unul

 

Cine decide rezultatul. Proces de mediere   ( Partea I a articolului aici)

Cand litigiul ajunge in instanta, un judecator hotaraste rezultatul. In mediere, partile  determina rezultatul lucrand cu mediatorul care ii ajuta sa negocieze o intelegere. Majoritatea oamenilor isi pretuiesc liberul arbitru. Ei doresc sa detina controlul propriului destin sau cel putin sa joace un rol semnificativ in modul in care va fi decis viitorul lor. 

Atunci cand partile se deplasează la tribunal, acestea cedeaza controlul asupra rezultatului final catre o terta parte si sunt deposedate de capacitatea de a crea solutia. Desi ei sunt cei ale caror vieti sunt afectate de un conflict, totusi permit in mod voluntar unui strain sa le decidă viitorul. Pentru persoanele care doresc sa-si decida rezolutiile, medierea este o alternativa mult mai buna.

Ce decide rezultatul.
Cand partile utilizeaza sistemul judecatoresc, drepturile si obligatiile lor sunt determinate cu referire la un singur lucru: legea existenta. Dupa audierea versiunii fiecarei parti in timpul procesului, judecatorul formuleaza o opinie despre cine ce a facut, apoi atribuie responsabilitatea unei parti pe baza legilor in vigoare.

Medierea functioneaza diferit. Legea existenta este luata in calcul  in cadrul negocierilor, dar nu este singurul si nici principalul punct de referinta pentru a decide cu privire la rezultatul final. In schimb, partile discută nevoile si interesele lor reciproce, acestia fiind factorii care conduc la rezultatul final.

Medierea, prin contrast, se refera aproape exclusiv la descoperirea a ceea ce este important pentru parti, apoi le permite sa colaboreze pentru ajungerea la o intelegere care raspunde acestor nevoi.

Predictibilitatea.
Litigiile sunt in mod inerent imprevizibile, iar partile nu știu care va fi rezultatul, in asteptarea procesului si apoi epuizarea oricaror cai de atac.

In cadrul medierii, participantii invata despre rezultat in timp real, deoarece ei insisi construiesc solutia,  la sesiunile de mediere, iar acordul de mediere este scris în mod tipic la fata locului. Asteptarea unui raspuns este stresanta pentru vietile oamenilor si pentru  firme, nevoia de a analiza in mod adecvat riscul  facand medierea o alternativa mult mai buna pentru cei care doresc certitudine si previzibilitate.

Confidentialitate.
Atunci cand partile isi disputa conflictele in instanta, chestiuni private sunt dezvaluite intr-un cadru foarte public. In era accesului facil la dosarele instantelor, cei care folosesc sistemul judecatoresc pot fi siguri ca ofera publicului larg o viziune clara asupra conflictului lor. Esenta si detaliile majoritatii litigiilor vor deveni o carte deschisa odata ce un caz merge la judecata.

Dimpotriva, medierea permite participantilor sa evite divulgarea publica a chestiunilor private. Legea speciala prevede confidențialitate in mediere. Persoanele care nu sunt implicate in caz nu vor putea accesa detalii despre conflict, deoarece nu va exista o hotarare accesibila publicului sau o transcriere.

Toate discutiile si orice documente pregatite pentru mediere sunt confidentiale. Aceasta inseamna ca, in situatia in care un caz nu se solutioneaza la mediere, dezvaluirile facute in timpul medierii nu pot fi folosite de nici una dintre parti in cursul litigiului sau oriunde in afara medierii. Confidentialitatea permite partilor sa vorbească deschis si onest si ofera un cadru in care partile si avocatii pot discuta faptele si problemele fara teama ca ceea ce s-a spus ar putea fi folosit impotriva lor in proces.

Proces de mediere

Prietenie.
Procesele de obicei degenereaza in ceva asemanator razboiului si, prin urmare, este putin probabil ca partile sa se afle in condiții bune inainte, in timpul sau dupa proces. Pentru a-si urmari interesul sau a apara cazul, fiecare parte face acuzatii creand o atmosfera de animozitate. Conturile fiecaruia sunt mai usoare după plata aparatorilor si a cheltuielilor legate de litigii, expertize etc, ceea ce aduce noi neplaceri.

Nimeni nu simte ca timpul lor a fost respectat sau utilizat cu folos, sporind ostilitatea. O parte, de obicei, domină, provocand resentimente celeilalte parti parti, iar nivelurile de stres sunt ridicate din cauza imprevizibilitatii rezultatului. Intr-un cuvant, vor exista intotdeauna pierderi, motiv pentru care se spune că nu există castigatori in litigiu. 

Dimpotriva, medierea faciliteaza oamenilor si societatilor comerciale pastrarea relatiilor. Deopotriva oamenii si firmele au posibilitatea de a ramane in relatii amiabile si de a intari relatiile daca isi mediaza disputele. Supararea de a fi adus in instanta nu va exista iar partile se vor putea cunoaste reciproc mai bine daca vor utiliza medierea pentru a-si rezolva conflictul.

Medierea este un proces voluntar, facilitat de un mediator autorizat impartial, care aduce laolalta partile unui conflict pentru a le ajuta sa creeze solutii pentru rezolvarea conflictului.

Spre deosebire de un proces in care partile sunt legate de reguli,  probatoriu si de caile de atac limitate, un proces de mediere este un forum in care partile pot discuta in mod deschis opiniile lor, pot descoperi si depasi obstacolele in calea solutionarii si o rezolvare inovatoare, reciproc acceptabila, bazata pe o analiza realista a cazului.

Intr-un proces sau un arbitraj, cineva casttiga si cineva pierde. In mediere, toate partile implicate castiga pentru ca au hotarat rezultatul pentru ele insele.

Prin intermediul unui proces de mediere, partile conflictului pot evita intarzierile prelungite, costurile ridicate si incertitudinea litigiilor.

Rolul mediatorului

Mediatorul, care lucreaza cu avocatii si partile, faciliteaza discutiile care permit partilor sa identifice chestiuni importante, sa descopere sursa neintelegerilor si sa ajunga in cele din urma la un acord. Servind ca neutru, mediatorul organizeaza sesiuni comune si sesiuni individuale cu partile, oferind ambelor ocazia de a-si evalua in mod realist cazul. Mediatorul promoveaza o comunicare imbunatatita si solutionarea problemelor de cooperare printr-un proces de mediere4, astfel incat partile sa-si poata modela propriile rezolvari.

-proces de mediere-

Beneficiile medierii

  • Medierea este mai rentabila decat initierea unui  proces in instanta.
  • Medierea permite solutionarea prompta a litigiilor.
  • Medierea permite partilor sa mentină controlul asupra solutiilor la litigiul lor.
  • Medierea reprezinta economisirea resurselor de energie si timp. In loc de un forum adversarial, agresiv, medierea este un proces de cooperare in vederea ajungerii la solutii reciproc acceptabile.
  • Medierea evita rezultatele castig-pierdere. Toate partile implicate in mediere accepta rezolutia.
  • Medierea poate fi restaurativa. Solutiile obtinute in cadrul medierii au o probabilitate mai mare de a imbunatati relatia dintre parti datorita imbunatatirii comunicarii si cooperarii.
  • Medierea este confidentiala, promovand astfel discutii deschise si oneste.

CONTACTATI MEDIATOR 

Telefon: 0723-373-564

Adresa: Bulevardul Aviatorilor nr. 106 Sector 1 Bucuresti

 

Leave a reply

TELEFON
ADRESA