Litigiu de munca dintre angajator si fost angajat – caz solutionat prin mediere

mediere angajat angajator, mediere litigii munca,mediator Bucuresti

Prevederile din Legea nr. 117/2015, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 355 din 22 mai si care se aplica din 24.05.2015, aproba cu modificari OG nr. 12/2014 care a schimbat anul trecut regulile referitoare la practicile de concurenta neloiala. Noile reglementari majoreaza amenzile ce se aplica persoanelor fizice care fac concurenta neloiala angajatorilor sau fostilor angajatori.

Astfel ca, persoanele fizice care utilizeaza practici de concurenta neloiala, precum denigrarea competitorilor si deturnarea clientelei, sunt sanctionate cu amenzi cuprinse intre 5.000 si 10.000 lei.

Conform OG nr. 12/2014, concurenta neloiala este reprezentata de practicile comerciale ale intreprinderii care contravin uzantelor cinstite si principiului general al bunei-credinte si care produc sau pot produce pagube oricaror participanti la piata.

Cele trei categorii de practici de concurenta neloiala interzise de actul normativ sunt:

  • denigrarea unui competitor sau a produselor/serviciilor sale, realizata prin comunicarea ori raspandirea de catre o intreprindere sau reprezentantul/angajatul sau de informatii care nu corespund realitatii despre activitatea unui concurent sau despre produsele acestuia, de natura sa ii lezeze interesele;
  • deturnarea clientelei unei intreprinderi de catre un fost sau actual salariat/reprezentant al sau ori de catre orice alta persoana prin folosirea unor secrete comerciale, pentru care respectiva intreprindere a luat masuri rezonabile de asigurare a protectiei acestora si a caror dezvaluire poate dauna intereselor acelei intreprinderi;
  • orice alte practici comerciale care contravin uzantelor cinstite si principiului general al bunei-credinte si care produc sau pot produce pagube oricaror participanti la piata.

Una din spetele solutionate cu succes in cadrul Biroului nostru de mediere, in lumina noilor prevederi legale, a avut doua parti, un antreprenor vest european si o fosta angajata de nationalitate romana. La momentul apelarii la mediere de catre doamna, acuzatiile de o parte si de alta erau serioase, punandu-se in discutie eventuale reclamatii la diverse foruri, fosta angajata nu isi primise salariul si bonusurile care i se cuveneau, conform perceptiei sale, in timp ce angajatorul la randul sau o acuza de deturnarea clientelei societatii detinute si de denigrarea sa ca si competitor al societatii nou infiintate de catre fosta angajata, prin interpusi, societate ce avea acelasi obiect de activitate ca si cel al societatii din care plecase.

In cadrul medierii, la care fostul angajator – reprezentat de persoana de nationalitate straina, a raspuns prompt, s-au discutat si urmatoarele aspecte:

–  restantele in plata salariului si al bonusurilor;

– tensiunea sub care se simtea pusa fosta angajata de catre angajator, in vederea obtinerii de performante;

– practicile de denigrare a fostului angajator, devenit competitor pentru fosta angajata;

– deturnarea clientelei fostului angajator, in favoarea companiei nou infiintate.

Prin discutii constructive, la care s-a ajuns dupa evaluarea de catre protagonisti a optiunilor alternative solutionarii amiabile, in care s-au purtat discutii cu privire la durata si dificultatea sustinerii de procese in instanta, reclamatii la diverse foruri ale statului etc, au ajuns, ghidati de mediator, la o intelegere totala, in care angajamentele au fost:

– din partea fostei angajate de a inceta colaborarea cu clientii din portofoliul societatii pe care o parasise si de a opri orice practica de denigrare ulterioara la adresa fostului angajator;

– din partea fostului angajator de a achita in etape, potrivit unui grafic stabilit de comun acord, o parte din suma adusa in discutie initial, cuantum la care de asemenea au ajuns prin negocieri facilitate de mediator.

Iar ca bonus, la finalul medierii, in fata mediatorului si-au cerut si acordat unul altuia scuze, acest lucru venind din interiorul lor, probabil ca o satisfactie a faptului ca fiecare a vazut concesii venite din partea celuilalt, ca o finalitate amiabla a unei relatii de munca ce dura de cativa ani, cu bine si rele, pe care au avut intelepciunea sa le depaseasca elegant, intr-un final.

Acordul de mediere, redactat bilingv, a fost respectat intru totul, spre multumirea tuturor partilor implicate, iar feedback-ul si multumirea primite din partea ambelor parti, la mare distanta dupa finalizarea acordului, au venit sa confirme ca ceea ce s-a intamplat si stabilit in cadrul sedintelor cu participarea mediatorului a fost un lucru bine facut! 

mediere conflict munca

CONTACTATI MEDIATOR BUCURESTI

Telefon: 0723-373-564